Mat i barnehagen

God og sunn mat er viktig i hverdagen!

Vi er opptatt av balanserte måltider, slik at blodsukkeret holder seg jevnt gjennom dagen, og at barna har det godt i hodet og kropp!

Grovt brød, riktig smør, og gjerne kokte grønnsaker som kroppen kan forbrenne i passe tempo.

Barna får alle måltider i barnehagen unntatt frokost, den har barna med seg selv. Vi anbefaler grove produkter til frokost, og sunt pålegg, fisk eller kjøtt. De fleste barn spiser lettere slik mat i barnehagen enn hjemme, de vet vi ikke har noe annet, og det er lettere når man sitter mange rundt bordet:)

Barna er med og tilbereder varm mat.

Så fremt været tillater det skjer matlaging utendørs. Vi har bålplass på uteplassen og vi har grillhytte der vi også lager mat.

Vi har variert og sunn kost, mye fisk, grønnsaker og rent kjøtt blir brukt. Vi har egen kjøkkenhage som barna er viktige medhjelpere i.

Hver høst, når vi tar inn grønnsaker, arrangerer vi høstfest for barna i barnehagen. Da lages det grønnsakssuppe på bålet, som det blir servert ferske rundstykker til.

På turdagen har barna med egen matpakke. Vi serverer også knekkebrød og frukt på ettermiddagen.

Vi lager også ofte mat på bålpanna.

Ettermiddagsmat:

Alltid frukt og/eller grønnsaker

Rester fra grøt, varmmat, knekkebrød, biola og kornblanding

Vi dekker på bordet med tente lys og setter frem pålegg slik at barna selv kan velge hva de vil ha på maten.

Ved bordet får barna prøvd seg på smøring og skjenking av drikke og de hjelper og sender til hverandre. Vi gjør måltider til en hyggelig samling for barn og voksne.

Vi baker også mye i barnehagen.
Barna er med på alt fra måling og veiing til elting og steking.

De dagene vi ikke lager mat, serverer vi ferskt brød og pålegg til lunsj.

Skal du være høyt og lavt, er liten men skal bli stor må du ha riktig mat.
Vårt ambisiøse mål er å skape matglede gjennom riktig og sunt kosthold.
Hodet og kropp skal utvikle seg, og alle små helter må ha overskudd til lek og læring hele dagen.

I Lilleborgen har vi laget vårt eget oppskriftshefte

med sunne og gode retter.
Last det gjerne det om du har lyst til å prøve noen

av oppskriftene våre 🙂